Rejsebeskrivelse til Cambodja

Ida Frederikke

Efter næsten 16 timer i luften og en tuktuk-oplevelse rigere var vi, en familie på 10 mennesker i 3 generationer, langt væk fra den danske jul med andesteg, salmesang og gråvejr, rejst flere årtier tilbage i tiden.

Hovedstaden i Cambodja, Phnom Penh, mødte os med støvede trafikerede veje, et spædbarn henslængt over en ung mors arm på knallert ind og ud mellem andre knallerter, tuktuk’er og større biler læsset med bananer, ris eller skolebørn.

Den varme luft lev til en kølende vind som vi strøg gennem gaderne. Et virvar af mennesker, der lever i blikspande som hjem, og store byggepladser, der på sigt skal blive til højhuse med pools på tagene, introducerede os til det paradoksale og ikke mindst fascinerende land Cambodja.

Et land der i 1970’erne mistede næsten en fjerdedel af sin befolkning da diktatoren Pol Pot overtog magten og bragte landet i borgerkrig.

Vores danske rejseleder, Nina Ferdinand

Vi blev mødt af den danske rejseleder Nina Ferdinand, som er bosat i Phnom Penh og som med stor kærlighed har kastet sig over Cambodja.

De næste 14 dage tog Nina os med rundt i landet og præsenterede os for det travle storbyliv i Phnom Penh, små lokale, fattige og primitive samfund, mangfoldigt natur- og dyreliv og mange kulinarisk spændende opleveler – alt sammen oplevelser som ingen havde haft fantasi til at forestille sig eksisterede.

Phnom Penh

I Phnom Penh boede vi et skønt lille Guest house hvor ethvert behov for selvforkælelse kunne imødekommes, enten i form at neglebehandling og thaimassage eller en kold øl på terrassen. Vi sejlede på Mekongfloden ud til en lille en ø, hvor en familie viste deres fremstilling af silke på trævæve, helt fra små larver og kokoner til de færdigvævede skønne silkestoffer.

Rejse til Cambodja

Phnom Penh bød på både obligatoriske kulturelle turistattraktioner, som Kongepaladset og byen historiske museum og på en tur ud til den gamle, nu forladte, hovedstad, Udong. Vi kørte i tuktuk langs faldefærdige huse, skure og fabrikker, alle dækket af rødt støv fra vejens røde jord.

I Udong blev vi mødt af en 12-årig dreng, der stod parat til at guide os rundt og i øvrigt demonstrerede en imponerende viden og kulturel indsigt. Han viste os rundt i det gamle tempel, vidste alt hvad der var at vide om historien og kulturen, talte fantastisk godt engelsk, og fortalte hvordan han ved at guide turister, tjente penge til at kunne gå i ekstra skole om aftenen.

Det var næsten ufatteligt at være flere 100km fra Europa, og høre en 12-årig dreng tale om fodbold og sne og om hvordan han med ekstra skoletimer om aftenen kom tætteren på drømmen om en dag at blive læge. Efter den grundige tur, endte vi på en plads med åbne træplatforme, hvor drengens familie tilberedte et velsmagende måltid – alt imens aber sprang rundt om os.

Siem Reap

Turens andet stop var i byen Siem Reap, hvor Nina havde arrangeret mange suveræne og forskellige oplevelser for os: teaterforestilling med sang og dans om landets historie og religion, solopgang over Angkor Wat tempelområdet, flyvetur i luftballon, og en cykeltur ud til en primitiv landsby med marked, oksekærrer, og en lokal skole, hvor vi fik indblik i den meget begrænsede undervisning og de uhyre fattige forhold de lever under.

Rejse til Cambodja

Herefter kørte vi ud til en pæleby, hvor vandstanden varierer med 10m i løbet af året. Her blev vi budt på frokost og hvil i hængekøjer hos en meget venlig og imødekommende lokalbefolkning, inden vi sejlede videre til en flydende landsby på den store sø Tonle Sap.

I Seam Reap fejrede vi juleaften med en formidabel middag på et luksushotel, med et bord under åben himmel mellem palmer og pools – en juleaften vi aldrig glemmer.

Sihanoukville

Turen gik videre til Sihanoukville, hvor vi en spændende sejlads gennem mangroven ud til en lille landsbyskole, en jungle med aber og badetur på den smukkeste strand. Vi gav eleverne i skolen nogle skriveredskaber og familiens yngre mænd kastede sig ud i en fodboldkamp med nogle af skolebørnene.

Rejse til Cambodja

Hele vores tur kulminerede med 3 dages suveræn afslapning i hytter i vandkanten på Koh Rong Samlon, en “Robinson Crusoe”-ø med kridhvide strande og krystalblåt vand på mere end 30oC, stier gennem junglen med aber og fugle og en massiv og konstant lyd af chikader – et fuldstændigt paradis.

Det hele afsluttedes med et nytårsfyrværkeri på stranden i Sihanoukville, som ikke kender dets lige!

Genialt Komponeret

Turen er genialt komponeret – hver dag er den bedste hidtil, og man tror ikke det kan blive bedre, før man står i nye overraskende og betagende omgivelser den næste dag. Vi fik et indblik i et land, som på mange områder lever under forhold, man ikke troede eksisterede længere, men som samtidig har en imponerende optimisme og energi for at indhente de tabte år i dets udvikling.

Måske, hvis vi er så heldige at besøge dette land igen, vil en tuktuk-tur rundt i Phnom Penh vise flere familier med ordentlig tag over hovedet og flere børn i skoleuniform. Nina sørgede for alt og havde tilrettelagt 2 helt fantastiske uger. På sin stille, blide måde fik hun alle arrangementer – og der var mange – til at glide fuldstændig problemfrit og velorganiseret.

Hendes vindende væsen har gjort hende til ven med alle lige fra tuktuk-drivere og lokale guider, til personalet i hendes eget hyggelige guest house og de fantastisk gode restauranter, hun har håndplukket til sine gæster. Vi er Nina dybt taknemmelige for en uventet formidabel oplevelse.

Lotte, Nina, Kirsten & Frederikke

Del siden med en venShare on Facebook